Wet pants

Sista dagen innan rollspelet börjar och man kan minst sagt säga att nedräkningen är i full gång. Man märker direkt vilka på skolan som ska vara med eftersom alla går runt i en liten bubbla där FN, resolutioner och internationella relationer är det enda man pratar om. Ungefär. Imorgon börjar dagen med öppningstal (alla länder får hålla ett öppningstal som är runt en minut långt) och det är jag som ska tala för vårt land. 250 delegater är vi, plus åskådare (brukar vara ett par klasser åt gången och några lärare). Jag överdriver inte om jag påstå att jag börjar bli nervös (därav inläggets rubrik...).

Idag har vi fixat med de sista förberedelserna, såsom position papers (vårt lands åsikt i frågorna vi inte skrivit resolutioner i), finslipning av öppningstalet, diskussion om kläder, genomgång av alla resolutioner och kommit fram till vilka länder vi i nuläget skulle kunna tänka oss att samarbeta med och vilka som känns mindre troliga.

Om morgondagen inte blir alldeles för stressig så ska jag nog kunna hinna med ett par uppdateringar under dagen!


Många av oss tjejer (och en del killar!) har diskuterat kläderna inför FN-rollspelet i flera veckor. Kjol eller klänning? Skjorta eller blus? Vitt eller svart? Byxor eller nylonstrumpor? Päls eller kappa? Ja, ni hör ju själva vilka problem man kan skapa om man bara vill. Det finns regler angående klädseln, som säger att det ska vara strikt och passa en diplomat. Skorna på bilden, som här just överlevt tivolirock -08, skulle nog vara uteslutna inne i generalförsamlingen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0