Två av tre graviditeter slutar med abort

Mycket att göra i skolan nu, vilket betyder mindre tid för bloggen. Tänkte skriva ett sista inlägg idag med lite influenser från FN-rollspelet. Det gällde ju, som  i kanske redan har förstått, att inte bara vara påläst om sitt eget land utan också om en del av de andra länderna. Jag valde att läsa in mig lite på några av de större länder (ex. USA, Kina), länder jag visste att Ryssland förmodligen inte skulle kunna samarbeta med i mödradödlighetsfrågan samt länder jag visste att vi skulle kunna samarbeta med.

Ryssland är väldigt positiva till aborter, medan preventivmedel inte tar lika stor plats. Många ryska kvinnor tror till och med att p-piller kan ge dem cancer (enligt DN). Det är faktiskt så att två av tre graviditeter i Ryssland slutar med abort. Det kan jag ju tycka låter helt galet. Istället för att använda sig av p-medel som p-piller så väljer kvinnorna att utsätta sig för riskerna som aborter faktiskt kan innebära, oavsett om det finns bra sjukvård eller inte.

Vad jag ville komma fram till var dock att i stort sett inget av de andra länderna hade gjort någon research om Ryssland i mödradödlighetsfrågan (vilket inte är så konstigt kanske, då det finns många stater som utmärker sig betydligt mer än Ryssland, t.ex. Vatikanstaten), vilket gjorde att jag slapp försvara detta galet höga antal aborter. Hade kunnat bli en svettig stund framme vid mikrofonen. Så, tips till framtida rollspelare - gör research om de största länderna, länder ni vet att ni förmodligen inte kan samarbeta med samt länder ni vet att ni kan samarbeta med. Jag tycker nästan att det är viktigast att göra bra research på de länder som man tror att man inte kan samarbeta med, för att ha mer material att jobba med under diskussionerna.

Kommentarer
Postat av: Morfar

Oj van man blir glad när man läser dina intelligenta bloggar.

2011-03-26 @ 18:12:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0