FN-rollspel

Snart är det dags för FN-rollspelet här på skolan, som jag nämnde i förra inlägget. I stora drag så delas vi elever upp i olika länder, 5-7 personer i varje grupp brukar det vara, och sedan spelar vi upp FNs generalförsamling under tre dagar. Det finns tre utskott, Fred och Säkerhet, Millenniemålen och Mänskliga rättigheter. I varje utskott finns det tre frågor som vi i gruppen får välja att skriva resolutioner om. Jag sitter i millenniemålsutskottet och har skrivit en resolution om mödradödligheten (millennimål nummer 5). Har inte alla frågorna i huvudet just nu, om ni är oerhört intresserade så lämna en kommentar så ska jag fixa fram dem snabbare än kvickt.

De olika länderna (vi är Ryssland, eller Ryska Federationen om så vill) kommer sedan överens om ett par resolutioner i varje utskott, genom att skriva under de man kan tänka sig att stödja. Dessa diskuteras sedan och de olika länderna kan argumentera för och emot resolutionerna. Till sist är det meningen att länderna ska enas om en resolution i varje fråga som alla (eller åtminstone majoriteten) kan tänka sig att skriva under.

Jag tänkte eventuellt publicera min resolution här så småningom. FN-rollspelet är ju inte förrän nästa vecka och det vore ju lite dumt att lägga ut vårt lands åsikter här om någon från de andra grupperna skulle gå in och ta sig en titt.

 
Såhär såg outfiten ut under förra årets klimatrollspel. Vi var Brasilien, det var vårt första rollspel och det gick i ärlighetens namn sådär. Lillasyster var dock inte med på rollspelet, hon fungerade mest som utsmyckning av bilderna.

Kommentarer
Postat av: Anonym

jag har själv varit me di fnrollspelet innan och det skulle vara kul om du kunde Fixa fram frågorna :)

2011-03-03 @ 15:35:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0