Fenomenet Facebook

Facebook. Fenomenet Facebook kanske man ska säga till och med. Det surras en hel dle om huruvida det är sant eller inte att siten ska stängas ner den 15 mars år 2012. Tydligen ska skaparen, Mark Zuckerberg, ha sagt detta i en intervju. Om jag har förstått saken rätt så beror det på att så många människor blivit beroende av Facebook. Istället för att ringa en polare, skriver man något på Facebook. Istället för att träffas och ta en fika, chattar man en stund på Facebook och avverkar veckans nyheter.

Att Facebook är bra på många sätt är jag den första att skriva under på. Skolan tar snart slut för mig och mina vänner. Många av oss ska ut på resande fot ett par månader och vid sådana tillfällen är Facebook fantastiskt bra. Man hinner inte skypa med alla när man är iväg och det är galet dyrt att ringa varandra. Då är Facebook perfekt. Men att meddela vad man ätit till kvällsmat, att det är jobbigt att gå upp tidigt på morgonen eller att man är "Sinnnesssjuuukt glaaaaaad idaaag!!!" (läs gärna med halvpipig röst för bästa effekt), hamnar nog snarare under "alldeles för mycket information"-facket. Förmodligen handlar det om att få uppmärksamhet och bekräftelse som man kanske inte alltid får i "den riktiga" världen. Det är tur att toalettbesök är så tabubelagt annars hade vi säkerligen fått en daglig dos av det också i form av Facebookupdates. Usch.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0