Money, money, money

Har ni hört att våra sedlar och mynt ska få nya utseenden? Kul tycker jag! Ganska fräscht dessutom att byta ut de andra 25 år (?) gamla sedlarna. Pengar är ju ganska snuskigt egentligen. Tänk så många som har haft just din femtiolapp i sin hand. Mums. Jag tycker att det är ganska intressant att många svenskar är mycket mer noggranna med att tvätta händerna efter att de tagit på utländska sedlar än de svenska. Varför? Det är precis lika äckligt vilket som. Härligt att min bakterierädda sida också fick komma fram, det var inte alls smuts på sedlar jag tänkte skriva om utan de nya motiven som kommer att införas under 2014:

20 kr: Astrid Lindgren, naturmotiv från Småland
50 kr: Evert Taube, naturmotiv från Bohuslän
100 kr: Greta Garbo, naturmotiv från Stockholm
200 kr: Ingmar Bergman, naturmotiv från Gotland
500 kr: Birgit Nilsson, naturmotiv från Skåne
1000 kr: Dag Hammarskjöld, naturmotiv från Lappland

Tycker att de lyckats med en bra blandning både gällande personerna och naturmotiven. Angående mynten så kommer tiokronan att behålla sitt nuvarande utseende medan enkronan och femkronan får nya. Tvåkronan kommer även att introduceras och är därför en av två nykomlingar tillsammans med tvåhundrakronorssedeln.

Om ni vill få en liten smygtitt om hur sedlarna och mynten kommer att se ut kan ni gå in HÄR.

Kommentarer
Postat av: Maggan

Håller med om att det var dax med lite nya pengar...visst e de alltid bra:-)Människor som alla känner till är väl oxå trevligt.

2011-04-07 @ 17:52:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0