Blått, rött eller någonstans i mitten?

Äntligen har vi börjat komma ifrån "min politiska åsikt är min största hemlighet och jag delar inte med mig av den till någon"-generationen. Årets val visade verkligen hur många människor som bekände färg offentligt. Facebook var väldigt populärt att sprida sin politiska åsikt på, kanske för att det oftast är mycket lättare att kunna stå till svars för sin åsikt om man kan fundera ett tag innan man måste svara. Man måste inte ens stå till svars eller hamna i djupa diskussioner om man inte vill. Det är kanske svårare om man står öga mot öga med personen ifråga och ska försvara sin ståndpunkt.

Jag tycker att det är fantastiskt bra att vi lever i ett land där man inte måste skylta med sin politiska åsikt, men samtidigt kan jag tycka det är synd att det länge nästan har varit tabu på att diskutera sin ställning vid valet. Min egen generation är väldigt öppen när det kommer till det här ämnet och de senaste veckorna har det ständigt pågått diskussioner på skolan, över nätet, på fredagsfikan, ja till och med på tjejmiddagar. Jag hoppas och tror att vi går mot en ny generation, där den politiska åsikten får vara hemlig men inte nödvändigtvis är det. Där vi bekänner färg, fast vi inte måste. Där vi diskuterar, har olika åsikter och lär oss något nytt av varandra.

Kommentarer
Postat av: Anonym

visst har du rätt Hannah, generationerna har väldigt olika uppfattning om man överhuvudtaget pratar om vilket parti man röstat på eller inte. Som vi pratade om igår kväll, så är det ju så att tidigare generationer inte alls ville tala om vilket parti man röstade på och visste man vilket parti folk tillhörde och var motsatsen till det man själv röstade på, umgicks man inte överhuvudtaget. Sorgligt egentligen... Sen tror jag att partiernas ideologi har luckrats upp avsevärt mot tidigare och flera partier ligger egentligen ganska nära varandra.

Lycka till med bloggen!

2010-09-26 @ 13:23:49
Postat av: Hannah

Jag är av precis samma åsikt som du. Tycker också att partierna liknar varandra mer och mer i många avseenden, än vad de gjorde innan. Kanske kan ha bidragit till att man nu, tack och lov, kan umgås trots att man inte röstar på samma parti?! Tack så hjärtligt!

2010-09-26 @ 17:00:09
Postat av: Peschan

http://pahicetnunc.blogg.se/2010/september/utkast-sept-25-2010.html#comment, antagligen har den ett finger med i spelet.

2010-09-27 @ 09:26:03
Postat av: Morfar

Vad menar Du,vi har ju diskuterat politik så Du borde ha räknat ut 2generationers ståndpunkt förövrigt är jag stolt över att ha ett barnbarn som gjort denna blogg så läsvärd.Lycka till i fortsättningen med din blogg,jag lovar läsa den dagligen.

2010-10-09 @ 16:15:39
Postat av: Hannah

Ja men du är ju den enda femtioplussaren som vill diskutera det, vilket jag är hemskt glad över lilla gubben! :)

2010-10-09 @ 19:07:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0