Julkalendrarna vi minns, och de vi helst vill glömma

December är på ingång och därmed även årets julkalender. Hotell Gyllene Knorren ska den tydligen heta och jag vet inte om det är ett så värst lockande namn egentligen. Den är baserad på en bokserie och handlar om ett ganska misslyckat hotell som drivs av familjen Rantanen. Eftersom den faktiskt inte har börjat visas än så har jag inte så mycket mer att säga om just årets julkalender, däremot tänkte jag att vi skulle ta oss en titt bakåt och få lite julkänsla här på bloggen mitt i all politik, julen är ju faktiskt ganska aktuell just nu. Så, vilka julkalendrar har vi egentligen masat oss upp till innan skolan de senaste tio åren?

2000, Ronny och Julia: Krock bryter ut när Julia och hennes kulturfamilj möter Ronny och hans uppfinnarfamilj. Kommer ihåg att jag tyckte den var ganska mysig. I efterhand låter det en aning konstigt när man märker att Ronny pratar skånska och hans föräldrar stockholmska. Miss!

2001, Kaspar i Nudådalen: Kaspar bor med sin morfar i Nudådalen och tillsammans med kompisen Lisa löser han en hel del av byns småproblem och läxar upp surgubbarna. Mysig julkalender med riktig julkänsla!

2002, Diselråttor och Sjömansmöss: Förmodligen en av de sämsta julkalendrarna under 00-talet. Dessutom tyckte tioåriga Hannah att råttorna var ganska läskiga. Och äckliga. Ingen hit.

2003, Håkan Bråkan: Kommer ihåg att den här julkalendern skapade en hel del debatt i media. Jag tyckte dock att den var hur rolig som helst, tumme upp!

2004, Allrams Höjdarpaket: Helt plötsligt kändes julkalendern som att den var anpassad för dagisbarn. Enbart. Såg max två avsnitt av den innan den försvann från minnet igen. Dålig!

2005, En decemberdröm: Jag hade fyllt tretton och vips så var man alldeles för cool för att kolla på julkalendern. Tror inte att jag såg ett enda avsnitt, var den lyckad?

2006, Lasse Majas Detektivbyrå: Fjorton år, och precis lika fräck som året innan. Kanske till och med lite fräckare.

2007, En riktig jul: Tittade lite på kalendern i smyg, fick inte riktigt grepp om den. Om den var dålig kan jag inte svara på, men speciellt bra var den i alla fall inte.

2008, Skägget i brevlådan: Noll julkänsla av att titta på den här julkalendern. Inget julmys med julklappar, inga pepparkakor och inte en enda snöflinga vad jag kan komma ihåg. Noll poäng.

2009, Superhjältejul: Och så var vi tillbaka på dagisnivån igen. Något bättre än Allrams Höjdarpaket dock. Och småsystrarna gillade den, det är kanske det som räknas egentligen?

Nej, ska jag vara helt ärlig så var det nog 90-talet som bjöd på de allra bästa julkalendrarna:

1991, Sunes Jul: Var ska man börja? När Rudolf sjunger Stilla natt, med den mest nasala röst som någonsin hörts i en julkalender? När granntanten bombaderar huset med snöbollar? När Håkan och Sune har pepparkakskrig? När Rudolf eldar upp mattan, eller för all del byxorna? När Håkankissar på prästens kläder? Bästa. Julkalendern. Någonsin.

1996, Mysteriet på Greveholm: Nästbästa julkalendern någonsin. Dessutom var själva julkalendern (den i papper ni vet, som man öppnade luckor på) riktigt spexig det året. Bara det ger ju pluspoäng!

1997, Pelle Svanslös: Djuren gick hem hos barnen, humorn gick hem hos de lite äldre. Myskalendern nummer ett!

Bubblare: 1998/1999, När karusellerna sover/Julens hjältar: Var mysiga julkalendrar båda två, men det jag fascinerades mest av med just de här två (kanske för att jag var i dne åldern när man just upptäckt datorn på riktigt, och älskar att sitta vid den) var de tillhörande datorspelen som jag satt och klurade med varje dag ända fram till julafton.

Kommentarer
Postat av: Maggan

Helt rätt Sune o framför allt hans pappa är ju kanonhärliga.Greveholm helt ok.

Vissa år tappar man intresset redan i del 1,då är det illa...

2010-11-29 @ 18:00:40
Postat av: Pappa

Till min kära dotter!



Du har ju glömt den bästa julkalendern alla kategorier, den från 1933 dvs. " TESKEDSGUMMAN"

Ha en bra dag i kylan eller som teskedskärringen sa Götapetter.

Puss Pappa.

2010-11-30 @ 08:48:18
Postat av: Anonym

Visst är det något speciellt med julkalendern.... jag måste i varje fall se något avsnitt varje år annars blir det liksom ingen riktig jul. Håller med dig Hanna om dina åsikter, men minns att jag tyckte att dieselråttor o sjömansmöss var en kalender som vi gillade i vår familj. Förutom Annie, hon blev livrädd för både möss o råttor!! Jag har inte kunnat låta bli att köpa en del av dem på DVD så vill du får du gärna låna, för som sagt en del vill man faktiskt se igen!

2010-11-30 @ 11:54:24
Postat av: Hannah

Kära papsi. Det hade nog Esther också sagt om hon hade kunnat kommentera, den går varm hemma i DVD-spelaren kan jag säga. Jag tycker dock inte att den är speciellt givande om jag ska vara helt ärlig..



Annika, kanske är den bra ändå, jag var nog för liten för att tycka om den och var mest rädd för råttorna! Ja, Kaspar i nudådalen har jag väl sett hundra gånger hemma hos er? Och Sunes jul ser jag ju varannan vecka du vet. Hähä.

2010-11-30 @ 13:18:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0