Carl XVI Gustaf - Den motvillige monarken

Precis så heter den nya boken om vår kung och hans liv (och en hel del påstådda kärleksaffärer!), Carl XVI Gustaf - Den motvillige monarken. Pressarna har gått varma de senaste dagarna och i stort sett alla stora tidningar har haft ett par rubriker om den skandalomsusade boken. Att kungen skulle haft små kärleksaffärer vid sidan om drottningen har det väl gått rykten om ganska länge, så egentligen tror jag inte förvåningen är så stor bland folket. Det som får reaktioner är ju att någon, eller rättare sagt några (Deanne Rauscher, Thomas Sjöberg och Tove Meyer), faktiskt har satt sig ner och skrivit om det hela. Kungen, som ännu inte läst boken enligt han själv, menar att det som står i den har hänt för längesen (om han nu hade läst boken så tycker i alla fall jag att det låter som ett klart erkännande, eftersom han säger att han inte läst den ännu blir det ju dock något mer svårtolkat) och att han och hans familj tycker att det är dags att se framåt istället (vilket ju i sin tur tyder på att de diskuterat boken, och att de har förlåtit honom?!).

"Det som hände har hänt för lång tid sedan, därför väljer jag och min familj att vända blad och se framåt."

I veckan har det diskuterats vilt om huruvida kungen kommer att stämma författarna för förtal eller inte. Något som skulle kunna bli en väldigt tråkig historia, kanske mest för honom själv. En rättegång där kungen själv måste prata om och kommentera sitt privatliv under en så lång tid är nog inget han vill i första taget. Författarna till boken menar dessutom att de har tre kvinnor som är beredda att berätta om sina påstådda möten med kungen i en eventuell rättegång. Jag tror att kungen i nuläget har för mycket att förlora på att anmäla författarna för förtal, om han nu är intresserad av att göra det det. Han verkar ha accepterat läget och enligt hans uttalanden verkar även resten av kungafamiljen gjort det. Jag tror att han kommer försöka låta det hela rinna ut i sanden, när det nu gör det...

Kommentarer
Postat av: Anonym

Håller med om att det låter som ett eventuellt erkännande . Har du läst boken ?

2010-11-06 @ 14:03:05
Postat av: Hannah

Nej det har jag inte än :)

2010-11-07 @ 15:09:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0